Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 23:46:34
Home Help Search Login Register

+  Petrjr fórum
|-+  Společenské hry
| |-+  Deskové hry
| | |-+  Osadníci z Katanu
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Osadníci z Katanu  (Read 23209 times)
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« on: 29.05.07, 14:26:04 »

 Pokud nebude námitek, rád bych se tu věnoval i jiným hrám, než jen DnD potažmo RPG.  Hrubý popis pro neznalé určitě neuškodí. A začal bych Osadníkama z Katanu (momentálně jsem asi nejnažhavenější na hraní této hry).

 Osadníci z Katanu jsou moderní stolní desková hra německého typu (to je takový terminus technicus, který sám úplně nechápu). Příběhem hry je osidlování ostrova Katan. Ostrov se skládá z šestiúhelníkových polí, která plodí suroviny. Za suroviny hráči rozšiřují své kolonie - staví cesty, vesnice a města.
 Jedním ze základních principů hry je interakce mezi hráči (obchodování se surovinami), která hru v jistém ohledu může vzdáleně připodobňovat ke klasickým Dostihům resp. Monopolům (ono to přirovnání dost kulhá, ale zhruba se dá říct, že komu se líbí Dostihy resp. Monopoly, určitě se mu zalíbí Osadníci s tím, že negativa Monopolů Osadníci rozhodně nemají.

 Hra je v základu pro 3-4 hráče, já vlastním rozšíření pro pátého a šestého.

 (ještě mám další rozšíření, ale o těch až po případné diskusi)
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #1 on: 29.05.07, 15:43:02 »

Já námitky nemám, když máš čas, klidně popiš pár zajímavých her. Aspoň se poučíme.

BTW nesouvisí te "německý typ" s tím, že spousta těch nových her je z Německa?
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #2 on: 29.05.07, 16:04:59 »

Já námitky nemám, když máš čas, klidně popiš pár zajímavých her. Aspoň se poučíme.
Hlavně aby neměl námitky pan majitel, který s námi nechce hrát teď už ani DnD, tak by nemusel.  Evil A kdyby z toho naopak udělal oddíl, to by bylo něco.

BTW nesouvisí te "německý typ" s tím, že spousta těch nových her je z Německa?
Určitě ano, jen u těch her tak nějak nepozoruju společné prvky, které z nich dělají hry nějakého typu. Pak jsou třeba taky karetní hry modrého typu, kde už ani ten původ není tak viditelný.

 Jinak ale snad všechny MSH (moderní společenské hry) mají, nebo se alespoň tváří, že mají, jednu společnou vlastnost - mají nějaké téma a atmosféru.
 Místo pohybu figurek od domečku k domečku se pohybují po hracím plánu rytíři, kteří jsou shodou okolností reprezentováni figurkou  Wink. Místo přebíjení spodka králem reaguje šerif na kartu BANG kartou Vedle apod.
 Pro někoho je to možná překvapující, ale přechod od abstraktních dámových kamenů k "paladýnům" v Carolus Magnus, je jistě marketingovým tahem, aby hry s tématem byly prodejnější, protože je to IN, ale zároveň ta tématičnost vůbec neznamené, že by tyto hry byly určeny zpravidla dětem potažmo obecně mladším hráčům než hry klasické, takzvaně abstraktní. Leckdy je tomu právě naopak.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #3 on: 29.05.07, 16:25:05 »

 Kdyby si snad někdo chtěl nastudovat pravidla, tak může zde: http://www.deskovehry.cz/index.php/Osadn%C3%ADci_z_Katanu
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #4 on: 01.06.07, 08:45:30 »

Koukám, že se žádná diskuse nekoná.  Sad

No tak přidám pár informacích o Námořnickém rozšíření:

Zatímco Osadníci z Katanu se odehrávají na pevně daném tvaru s variabilním rozmístěním krajin a přístavů, Námořnické rozšíření v tomhle dělá mírnou revoluci.

1) Přináší nový herní mechanismus, kterým jsou scénáře. Každý scénář přináší nějaké základní rozestavění ostrovů, nikdy to není ten jeden velký ostrov, ale většinou více menších s pevně daným tvarem i rozmístěním krajin a čísel na nich (tohle jsme ještě nezkoušeli variovat) a nějaká přídavná pravidla, jak získávat body navíc (obvykle připlutím na nový ostrov) a i jiné zajímavosti (v jednom scénáři se tvoří "mapa" za běhu, v jiném se čísla přenášejí...).

2) Zatímco v Osadnících slouží moře jen k tomu, aby hráč "nevyběhl" z herního plánu, tady se dá po moři plavit a tím vytvářet obchodní stezky.

V základu je hra pro 3-4 hráče, přičemž scénáře jsou psány některé pro tři, některé pro čtyři.
« Last Edit: 01.06.07, 09:36:31 by Alnagon » Logged
Petrjr
Administrator
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 371



« Reply #5 on: 01.06.07, 16:41:50 »

Koukám, že se žádná diskuse nekoná.  Sad
A co si čekal?   Wink

... že negativa Monopolů Osadníci rozhodně nemají.
Co myslíš těmi negativy - resp. co mají být ta pozitiva? Já u Monopolů viděl jako největší nedostatek náhodu - příliš záleželo na náhodě. To jsi měl (také) na mysli?
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #6 on: 03.06.07, 20:54:36 »

Koukám, že se žádná diskuse nekoná.  Sad
A co si čekal?   Wink
No že se třeba chytneš na ten příměr s Monopolama.  Grin

... že negativa Monopolů Osadníci rozhodně nemají.
Co myslíš těmi negativy - resp. co mají být ta pozitiva? Já u Monopolů viděl jako největší nedostatek náhodu - příliš záleželo na náhodě. To jsi měl (také) na mysli?

 Ano, také. V Osadnících se neháže jednou kostkou, ale dvěma, což přináší trochu očekávatelnější rozložení náhodných hodů.
 Dále Osadníci skvělým způsobem řeší problém nerovných podmínek na startu. Monopoly tohle neřeší a klidně v prvním kole může být později hrající hráč bit a dříve hrající tím získá.

 Ale co se mi na Monopolech nelíbí nejvíc, je fakt, že dost často během několika mála prvních kol náhoda rozdělí hráče na outsidery a favority a pak se i několik hodin toto rozdělení vesměs pouze potvrzuje a to velmi bolestně pro outsidery. I v Osadnících se často favorit vyloupne na začátku ale jeho dobrá pozice sama o sobě neubližuje ostatním hráčům. Má větší zisky (kterým se ostatní mohou celkem účinně bránit), ale ne na jejich úkor.

Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #7 on: 15.06.07, 13:17:56 »

 Pořídil jsem si nové minirozšíření (víc nakupuju než hraju  Undecided ) Velká řeka. Je to vpodstatě jen jedna trojitá kostka, která se vecpe do plánu místo pouště, jedněch hor a jedněch kopců, kromě funkce výše popsaných krajin je ještě jakákoliv stavba u řeky (ať už cesta, vesnice nebo město) hodnocena jedním zlatým nugetem. Za tři získáš bod navíc. Ovšem aby to nebylo tak růžové, podmínka vítězství se při použití tohoto rozšíření zvyšuje o dva body.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #8 on: 05.09.07, 13:42:58 »

 Opět jsem zainvestoval do malých rozšíření. Nejvíc se těším na Karty událostí - místo házení kostkama se lížou karty, na které jsou hody kostkou nakreslené a navíc nastane nějaká událost (střílím od boku - všichni hráči získají jedno obilí navíc). Těším se, až si tohle zahrajem. Ještě to ale nemám doma, zatím je to někde v Českých Budějovicích.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #9 on: 24.10.07, 11:08:36 »

Opět jsem zainvestoval do malých rozšíření. Nejvíc se těším na Karty událostí - místo házení kostkama se lížou karty, na které jsou hody kostkou nakreslené a navíc nastane nějaká událost (střílím od boku - všichni hráči získají jedno obilí navíc). Těším se, až si tohle zahrajem. Ještě to ale nemám doma, zatím je to někde v Českých Budějovicích.

Takže dnes ráno se mi to konečně dostalo do ruky. Popíšu tyto novinky v mém skladu (jinak to nazvat nemohu, své Osadníky jsem dosud hrál pouze základ a námořnické rozšíření).

 Jako první věc mám toto: http://www.deskovky.ic.cz/view.php?cisloclanku=2006030001. Myslím, že netřeba komentovat.

 Druhou věcí je samotná kartička Přístavního mistra. Podobná věc jako Nejdelší obchodní cesta a Největší vojsko. Stačí mít tři body v přístavech a karta je tvá, dokud někdo nebude mít víc.

 Poslední věcí jsou událostní karty. Místo házení kostek se lížou karty, na kterých jsou čísla (samozřejmě rozložení čísel na kartách je stejné jako u součtů čísel na hozených kostkách), takže moc nehrozí známé vychílení náhody, kdy třeba pořád padá čtyřka. Navíc jsou na kartách události, které hru oživují. Jaké to události jsou, můžete vidět tady: http://photos1.blogger.com/blogger/6006/1829/1600/Osadnici_Udalosti_karty.jpg
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #10 on: 24.10.07, 11:23:58 »

A když už jsme u toho. Našel jsem pěkný souhn několika drobných modifikací hry. http://hra.unas.cz/a/svc/modify.htm
Logged
jacek
Náhodný kolemjdoucí
*
Offline Offline

Posts: 45


« Reply #11 on: 27.10.07, 00:41:32 »

hele nemluv o osadnicich kdyz ja nych si pak zahral
ale zpet
ty modifikace jsou zajimave
jen mam strach
uz to zacina byt jak u carc.
aby to pak neprestalo nas bavit hrat jen kvuli tem vsem zmatkum
nicmene metoda tahani karet misto kostky s udalostma je zajimava
:-)
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #12 on: 27.10.07, 09:08:01 »

 Jasně,

 taky není dobré hrát všechny modifikace naráz. Některé jdou možná i proti sobě. A já vlastně ty modifikace ani hrát nechci, akorát bych možná udělal změnu v houmruli, kterou trochu zmateně používáme - mám na mysli to neškodění hráčům, kteří mají pod tři body. Změnil bych to na opětovné házení kostkou(resp. lízání) při pádu sedmičky v prvních dvou kolech. Nebo ještě jinak - zamíchat karty tak, aby v prvních dvou kolech sedma určitě nepřišla.

 K tomu Carcassonne - vím naprosto přesně, co mě tam nebaví - věci, které manipulují s figurkama a dílkama, které už jsou ve hře.

 Hmm, taky bych si zahrál, zvláště na ty rybáře se těším.
Logged
jacek
Náhodný kolemjdoucí
*
Offline Offline

Posts: 45


« Reply #13 on: 27.10.07, 13:51:03 »

no uz aby to bylo
uz se tesim
jo jasne vyberem si jen co se nam libi
ale stejne bych si uz zahral
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #14 on: 07.11.07, 09:27:30 »

 Tak jsem ta nová minirozšíření o víkendu zkusil se ségrou a švagrem a musím říct, že je to příjemné oživení. Událostní karty hru trochu urychlujou, přístavní mistr může urychlit i zpomalit (v našem případně myslím docela urychlil, ty dva body měl Petr prakticky zadarmo). Rybáře se nám v první hře moc využít nepodařilo, ale to bylo dáno hlavně tím, že ségra při hře spala a ryby si nehlídala.

 A teď k negativům - karty hře ubírají základní prvek hry, vrhání kostek. Při hraní rozšíření Města a rytíři se ovšem zase dvě ze tří kostek vrací, což může vést k takovým "nelogičnostem", že padne 12 a měšťané pobíraji prebendy za 1 na červené kostce. Myslím, že to ale nevadí a vrací to hře symetrii.
 Nicméně, vraťme se ke kartám. Vzhledem k tomu, že uprostřed stolu stojí hrací plán, musí být událostní karty stejně jako bank před jedním hráčem a to svádí k tomu, že je tento jeden hráč otáčí. To v našem případě vedlo k tomu, že jsme občas nevěděli, kdo je na tahu.
 A k rybářům, jak už jsem řekl, občas se zapomínalo, že moře vynášejí další "suroviny", ale to je věk zvyku.

 Jinak pro přesnější obrázek, hráli jsme námořnický scénář K novým břehům - základní ostrov + asi čtyři malé kolem. Všichni začínají na velkém ostrově, za vybudování vesnice na malém ostrově dostanou bonusový bod. Cíl hry je 13 bodů, s přístavním mistrem 14.

 Petr uhrál 8 bodů ve vesnicích na hlavním ostrově a 6 bodů měl v kartách Největší vojsko, Nejdelší obchodní cesta a Přístavní mistr. Vůbec neexpandoval
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #15 on: 09.11.07, 13:10:17 »

Ještě jsem nepsal o velkém rozšíření Města a Rytíři. Hrál jsem to zatím jen dvakrát (v létě na Mariánské) a jsem z toho tak trochu zmaten. Řekl bych, že to hru zbytečně moc komplikuje. Je příjemné, že klasické akční karty Rytíř nahrazuje fyzickými rytíří, kteří pobíhají po hracím plánu a mimojiné odhánějí zloděje.
 Potom jsou ve hře další tři komodity, které ve výnosech z měst nahrazují u třech druhů krajiny jednu původní (místo dvou dřev dřevo a knihu, místo dvou šutrů šutr a minci a místo dvou ovcí ovci a látku). Za tyto komodity stavíte budovy ve městech a z nich pak získáváte nové akční karty.

 Do toho všeho se pletou barbaři, kteří přijíždějí plundrovat ostrov. Mají hezkou myšlenku - hráči se před nimi musí bránit spoluprací, ale prakticky na nějakou spolupráci moc není čas, každej si stejně hraje sám za sebe.

 Celkově rozšíření hru dost protahuje a chuť to hrát nemám moc velkou, ale třeba se do toho vnořím a najdu v tom zalíbení.
« Last Edit: 23.11.07, 13:13:59 by Alnagon » Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #16 on: 23.11.07, 13:16:18 »

 Tak jsme si minulou neděli zahráli a rozšíření Města a Rytíři u mne prošlo rehabilitací. Jen ty body potřebné k dosažení vítězství jsou brutální.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #17 on: 23.11.07, 13:23:18 »

Radši bych upřesnil:
13 bodů za samotné rytíře může být celkem v pořádku (i když je asi zbytečně moc). Brutální je, když posčítáš dodatečné body za všechna použitá rozšíření a nespočítáš si, jak dlouho trvá, než hráč získá další možné body, které rozšíření poskytují, a jestli je vůbec může nashromáždit jeden hráč.  Wink

Konkrétně jsme měli hrát (podle výpočtu rytíři+námořníci+přístavní mistr) na 17 bodů. Skončili jsme za stavu 11/10/10/hráč utekl pracovat.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #18 on: 23.11.07, 13:30:20 »

Máš pravdu. Že jsem tohle měl napsat, jsem si uvědomil hned po zmáčknutí tlačítka poslat.

Jen dodám, že hráč utekl pracovat měl v závěru 6 bodů, přičemž o jeden přišel během posledního útoku barbarů a kdyby hrál do konce, nejspíš by nějaké další někde ještě nabral.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #19 on: 17.04.08, 09:13:58 »

motivační obrázek:
Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Jump to:  


Login with username, password and session length

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.088 seconds with 18 queries.