Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 23:51:56
Home Help Search Login Register

+  Petrjr fórum
|-+  Společenské hry
| |-+  Deskové hry
| | |-+  Galaxy Trucker
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] 2  All Go Down Print
Author Topic: Galaxy Trucker  (Read 22537 times)
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« on: 05.10.07, 12:41:36 »

 Nedávno kdosi pronesl výrok: "Vlaada for president". Bytostně s tímto výrokem nesouhlasím. Ne snad proto, že bych si myslel, že tuto funkci může zastávat jedině blázen nebo ambiciózní fantasta, Vlaada je obojí. Ne snad proto, že bych nevěřil jeho schopnostem. Vlaada je schopen všeho. Ne snad proto, že bych nevěřil v jeho kvality. Věřím v ně bezmezně. Koneckonců už jsem si koupil tři jeho hry aniž bych je před koupí viděl. Co koupil, já jsem je všechny zaplatil ještě v okamžiku, kdy hry ještě pořádně neprošly výrobou. Nelituji ani v jednom případě. Mluvím o hrách Merry Men of Sherwood, Through the Ages a Galaxy Trucker. Právě o té poslední chci napsat tady.

 Předně, Vlaada je Nick člověka jménem Vladimír Chvátil. Podílel se kdysi na prvních vydáních Dračího doupěte.
 Vlaada, jak ho znám, je velmi vášnivý a také kritický hráč stolních her. Vším tím, co se mu na mainstreamových hrách nelíbí, jeho hry samozřejmě nedisponují. Naopak často mají nějaký herní prvek, který je v herním světě ne-li unikátní, pak rozhodně neobvyklý. V tomto ohledu vzpomínám na karetně kostkovou hru Aréna, kde byla náhoda zastoupena v nulovém množství. Karty a kostka a náhoda žádná, chápete to?

 Galaxy Trucker má zase jednu zajímavou vlastnost. V první části hry staví hráči kosmický koráb. Berou si z (jak je doslova psáno v pravidlech) neúhledné hromádky dílků po jedné kostičky a z těch podle nějakých pravidel na svém herním plánu skládají raketu. Ale pozor, vtip je v tom, že nehrají popořadě, ale všichni zároveň, tak rychle, jak kdo umí. Ve chvíli, kdy první hráč svou raketu dokončí, otočí přesýpací hodiny a ostatní hráči mají čas právě do konce přesýpání, ani o zrnko víc. Máte pocit, že to musí být strašný chaos? Věřím, že ne a při civilizovaných hráčích(10+) se to obejde bez zlomenin i odřenin.
 Více vám k tomu řeknu až po zahrání. Doufám, že si brzo zahraju s někým z vás.

 Vlaada má úžasný laskavý smysl pro humor, kterému rozumím. Zdokumentuji to pár citacemi z pravidel hry, které mají název shodný s jedním z předchozích návrhů na jméno hry: Truckerův průvodce po galaxii.

 "Dlouhé a nebezpečné cesty nabízejí šanci na největší výdělek, ale také největší riziko. Proto na ně Společnost, s.r.o., pouští jen zkušené zakazníky se zlatou věrnostní kartou (a co si budeme povídat, s dostatečným majetkem k případné exekuci)."

 ">Nejlepší způsob, jak se naučit létat s kosmickou lodí je zkusit to< jak praví ve svém nejslavnějším výroku známý multimilionář a dobrodruh Divočák Andy. Je sice pravda, že ten výrok je slavný především tím, že těsně poté to Andy napálil se svým sportovním raketoplánem přímo do Siria, ale stejně se jim budeme řídit."

 "Historek o tom, co vše se může stát, když zkusíte převážet v normálním kontejneru nebezpečné zboží, je bezpočet. Za všechny uveďme případ Skákavého Spifa, který takto přišel o obě ruce a o nohu: končetiny mu urval po přistání dav rozhořčených ekologů."

 To je pro tuto chvíli vše, jdu se ještě kochat z opravdu krásných herních komponent.
 
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #1 on: 05.10.07, 13:29:54 »

Doufám, že o hře napíšeš časem víc.

Taky jsi nenapsal, proč si myslíš, že by Vlaada neměl být prezidentem  Cheesy
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #2 on: 05.10.07, 14:40:59 »

Doufám, že o hře napíšeš časem víc.

Taky jsi nenapsal, proč si myslíš, že by Vlaada neměl být prezidentem  Cheesy

 Nojo, to je tím, že tu na mě Žofka furt řve, abych přestal psát a šel si s ní hrát.
 Kdyby byl prezidentem, neměl by dostatek času na vývoj nových skvělých her.

 Jestli chcete, donesu zítra hru ukázat. Jo a ještě jsem zapomněl dát odkaz na stránky výrobce:
http://www.czechgames.cz/galaxy_trucker

 A jsou tam i kompletní pravidla ke stažení:
http://www.czechgames.cz/rules/Galaxy_Trucker_CZ.pdf
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #3 on: 06.10.07, 16:26:23 »

 Tak jsem si přečetl celá pravidla a hodně se těším, až si to zahraju. Jen mám zase pocit, že se toho během jedné hry stane strašně málo. Během první fáze se otočí 8 karet, během druhé 10, během třetí 12. Věřím ale, že tyhle počty odpovídají tomu, aby dobře postavená loď po takovém letu nebyla moc zdevastovaná a že celá hra zkušeným hráčům trvá přibližně hodinu. To je myslím poměrně pěkný čas na jednu partii MSH.

 A i při této délce hry je tu jedna, u většiny MSH her nemyslitelná, možnost - hru po libovolné fázi přerušit a dohrát jindy. Pouze si každý zapíše svůj momentální finanční stav. Nebo jsou tam také herní varianty fáze nakombinovat nějak jinak než v pořadí 1, 2, 3 (a navíc je tam ještě možnost drsnější fáze 3a).

 V rámci akce, při které jsem to pořídil, jsem obdržel dvě speciální karty, které hru taky nějakým způsobem rozšiřují, jejich pravidla by měla být na stránkách www.galaxytrucker.com, bohužel zatím nefunkčních.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #4 on: 09.10.07, 09:02:26 »

 Zahráli jsme si včera první hru ve dvou hráčích a líbilo se to mně i Gábině (ta se při jednom proletu meteorickým rojem vyloženě chechtala, to jak jí upadávaly celkem velké kusy rakety)
 Všem vřele doporučuji. Hra je určena hráčům od deseti let, ale předpokládám, že ani Petřík Adámek by neměl větší problém s pochopením pravidel.

 Ve hře je celkem silně zastoupena náhoda, ale díky prognostikům člověk může většinu událostí předvídat a jak víme, náhoda přeje připraveným. V této hře tohle platí vrchovatě.

 Ještě jedna maličkost - hra není interaktivní, tedy alespoň ne v tom ohledu, že by rakety jednotlivých hráčů spolu bojovaly.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #5 on: 09.10.07, 11:29:37 »

Ještě jedna maličkost - hra není interaktivní, tedy alespoň ne v tom ohledu, že by rakety jednotlivých hráčů spolu bojovaly.
A nějak jinak interaktivní je? Nebo to je spíš takový souběžný závod?
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #6 on: 09.10.07, 13:12:15 »

Ještě jedna maličkost - hra není interaktivní, tedy alespoň ne v tom ohledu, že by rakety jednotlivých hráčů spolu bojovaly.
A nějak jinak interaktivní je? Nebo to je spíš takový souběžný závod?

Interaktivita je tak trochu na začátku ve stavění raketek. Když se ti nehodí nějaký dílek, odložíš ho už odkrytý a kdokoli jiný si ho může vzít. Je to interaktivita? Asi moc ne.

 No a potom, když už jsou dostavěné rakety, tak hráči bojují o místo v konvoji. Kdo letí vepředu, má ve většině případů nějakou výhodu, ve spoustě případů je to fuk a v pár případech to může být i nevýhoda

 Každopádně veškerá interaktivita při letu spočívá v tom, že hráč, který například obsadí opuštěnou loď, zabrání ostatním v tomtéž.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #7 on: 22.11.07, 11:27:11 »

Z praktické zkušenosti:
Je to trochu jako soutěž v Carcassonne. Na začátku lepíš raketu z dílů na podobném principu jako Carcassonne - dáváš k sobě čtverečky jednak, aby dávaly dohromady dobrou raketu, a druhak, aby šly spojit k sobě. To druhé mi moc nešlo, pravidelně jsem sice našel dílky, které se jakžtakž hodily, ale po chvíli jsem zjistil, že nemám, jak pokračovat a velké kusy plochy zůstaly nevyužité.

Celkově mě hra přišla dost náhodná (teda po té první skádací fázi),  když přiletí velký meteor, tak tě buď trefí a zničí kus lodi nebo mine, ale nemůžeš to nijak ovlivnit. Během letu se stane dost věcí, aby ses nemohl připravit na všechno.
A co není tahle náhodné, je dost jasné určené postavenou lodí. Prostě celkem málo strategie a interakce. IMO, když se naučíš si rychle sestavit kvalitní, rychlou a bezpečnou loď, tak to natřeš všem začátečníkům, kteří, to ještě nemají nacvičeno. Na přemýšlení není při stavbě moc času.
Dál při hře není tak úplně vidět, co bude mít jaký vliv na výsledek - tedy získané peníze. Vliv má leccos, je toho hodně, ale co člověk může zadnedbat a po čem naopak jít, na to je třeba přijít časem.

Shrnutí: Hezké a zábavné, ale nic extra.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #8 on: 23.11.07, 08:23:47 »

Z praktické zkušenosti:
Je to trochu jako soutěž v Carcassonne. Na začátku lepíš raketu z dílů na podobném principu jako Carcassonne - dáváš k sobě čtverečky jednak, aby dávaly dohromady dobrou raketu, a druhak, aby šly spojit k sobě. To druhé mi moc nešlo, pravidelně jsem sice našel dílky, které se jakžtakž hodily, ale po chvíli jsem zjistil, že nemám, jak pokračovat a velké kusy plochy zůstaly nevyužité.

 Oproti Carcassonne je tam jeden podstatný rozdíl, vlastně dva
1) každý si skládá na svém písečku a nikdo cizí mu nekazí raketu dílkama, které nejsou v jeho zájmu - jaký si to postavíš, takový Tomáš.
2) u Carc. se táhne postupně, tady chaoticky všichni zároveň, což budí dojem, že nemáš moc času na přemýšlení. Po několika hrách člověk zjistí, že je toho času vlastně fůra, pokud nejsou soupeři nějak megarychlí.

Celkově mě hra přišla dost náhodná (teda po té první skádací fázi),  když přiletí velký meteor, tak tě buď trefí a zničí kus lodi nebo mine, ale nemůžeš to nijak ovlivnit. Během letu se stane dost věcí, aby ses nemohl připravit na všechno.

 Tady musím trochu oponovat (ačkoli s tou náhodností víceméně souhlasím)
 Velký meteor ovlivnit můžeš - máš-li na příslušném místě rakety laser, rozstřílíš ho na neškodné cucky(což ovšem poněkud nelogicky meteoru nebrání v tom, aby ubližoval i dalším lodím). Možná sis to spletl s velkou střelou - té se nedá bránit jinak, než tím, že budeš dostatečně silný na to, aby se na tebe nestřílelo. To, jak velký kus lodi ti uletí, z velké míry závisí na tom, jestli ti velké části lodi visí na jedné trubce, nebo to máš propojené komplexněji.

A co není tahle náhodné, je dost jasné určené postavenou lodí. Prostě celkem málo strategie a interakce. IMO, když se naučíš si rychle sestavit kvalitní, rychlou a bezpečnou loď, tak to natřeš všem začátečníkům, kteří, to ještě nemají nacvičeno. Na přemýšlení není při stavbě moc času.

 Jak už jsem psal výše, času je fůra  Grin. to, čeho se nedostává, jsou správné dílky, potřebné na postavení dokonalé lodi.
 O strategii se ve hře skutečně nedá mluvit. Nanejvýš tak o taktice a to ještě v dost omezené míře. Například při kartě Volný vesmír se rozhoduješ, kolik baterek zaplatíš, aby se tvůj koráb pohnul kupředu a měl větší šanci na nějaké výhody při dalších kartách.


Dál při hře není tak úplně vidět, co bude mít jaký vliv na výsledek - tedy získané peníze. Vliv má leccos, je toho hodně, ale co člověk může zadnedbat a po čem naopak jít, na to je třeba přijít časem.

 Souhlasím, hra není koncipována tak, abys v každém okamžiku přemýšlel, který hráč má víc kreditů než ty a jak jeho výhodu eliminovat. Hra je zaměřená dost individualisticky - buď tak dobrý, jak dokážeš, na konci se ukáže, jestli jsi byl lepší než ostatní.

Shrnutí: Hezké a zábavné, ale nic extra.

 Jak nic extra? Myslím, že je to hra dost originální, tedy velmi extra. Ale chápu, jak to myslíš, není to taková bomba jako Civka, ale zase na druhou stranu, je to hra nepoměrně rychlejší.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #9 on: 23.11.07, 11:16:09 »

Dobře obhajuješ,
po jednom hraní těžko budu víc oponovat  Wink

Snad jen:
Jak nic extra? Myslím, že je to hra dost originální, tedy velmi extra. Ale chápu, jak to myslíš, není to taková bomba jako Civka, ale zase na druhou stranu, je to hra nepoměrně rychlejší.
Prostě je to hezká hra, pěkně provedená, zajímavá, rád si zase někdy zahraju. Ale potřebovala by doladit v rozměru hratelnosti či "hernosti".
Ty dvě fáze hry Stavění a Let mi nepřijdou vyrovnané, Let ti jen pomůže ohodnotit kvalitu stavby a ještě dost náhodně.
Dobré je, že stavění jde v každém kole od začátku. Že se dobrý začátek nekumuluje.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #10 on: 23.11.07, 11:26:43 »

 On to Vláďa vysvětloval tak, že letová fáze je vlastně "navíc". Primárním cílem hry je postavit tu loď a samotný let je už bonus navíc, kde se poměrně zábavnou formou určuje bodová hodnota jednotlivých výtvorů.
 Jasně, náhoda tam hraje celkem velkou roli, ale platí tu pravidlo náhoda přeje připraveným.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #11 on: 23.11.07, 11:59:46 »

Takže závody v Carcassone, dyť jsem to řikal  Grin
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #12 on: 25.12.07, 23:19:49 »

 CGE dnes zveřejnili na svých stránkách minirozšíření Drsné štreky. Kdo jste hru nehráli alespoň desetkrát a nemůžete říct, že vám lodě dokonale drží pohromadě, ani se nekoukejte na tento odkaz: http://www.czechgames.cz/galaxy_trucker/rozsireni
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #13 on: 28.12.07, 08:28:42 »

 Tak jsme včera poprvé letěli GT s rozšířením (http://www.czechgames.cz/galaxy_trucker/rozsireni) a nic moc se nám nestalo, jenže:

Hráli jsme na dvě karty, první let nám byl celkem milostiv, přišly Slabé zdroje a Nelítostný osud. Ve dvou lidech ztrácí Nelítostný osud svou pravou sílu, navíc během letu proběhla pouze jedna karta, na kterou se osud aplikuje - Hvězdný prach.
Ve druhém letu přišel na řadu Tvrdý let a Kosmické šílenství. Manželka nebyla na hru dostatečně koncentrovaná, čučela při hře na televizi a já jsem si při stavění hleděl svého, takže až těsně před odkrytím první karty jsem si všiml, že si zase postavila loď I  Grin, to mne rozhodilo natolik, že jsem si(stejně jako ona, na někoho to svést musím) během celého letu na Kosmické Šílenství ani nevzdechl, takže jsme si neházeli, posádka nešílela  Sad.
Třetí let přinesl Paranoiu a Odbory, což jsem já řešil tak, že jsem na planety kašlal úplně, žena po druhém přistání taky (teprve v tom okamžiku si všimla, co ta karta vlastně dělá, napoprve padla 12, napodruhé už jí byla ustřelena kabina /6 odborářských kreditů  Grin/) Každopádně, jestli nenastane nějaká jiná situace, dneska se se Štrekou proletíme znovu.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #14 on: 09.06.08, 10:03:22 »

 Jak jsem psal minule o rozšíření, tak se na stránkách objevila anketa a kreativní soutěž. Vylosovaný účastník ankety a nejlepší kreativec budou odměněni oficiálním rozšířením, které vyjde na podzim. Zkuste si zasoutěžit a kdybyste náhodou vyhráli a výhru nechtěli, můžete mi ji věnovat  Wink

http://czechgames.cz/galaxy_trucker_rough_road_ahead
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #15 on: 11.06.08, 09:39:50 »

Velkou slabinou hry je, že nezkušený hráč se zkušeným nemá prakticky žádnou šanci postavit dostatečně rychle kvalitní loď, což mu může první dojem z hry velmi pokazit. Zde jsou možné varianty, jak tomu čelit:


1)jsou-li dva zkušení a dva nezkušení hráči, hrají ve dvojicích. Partneři ve dvojici si před letem postavené lodě vyměněj.

2) hrají se Drsné štreky, které pro začátečníky ovšem neplatí.

3) nováčci si před položením přesýpacích hodin náhodně vytáhnou nějaký počet dílků a zkusí z nich postavit začátek své lodi. Pak už se hraje normálně.

4) díly se předem rovnoměrně rozdělí podle počtu hráčů (lícem dolů) a každý začne stavět s tím, co na něj připadlo. Je povoleno si dílky vyměňovat. Standardní pravidla (co leží, už se musí nechat; pokládat jen navazující; podívat se na karty během rozestavěné lodě; pořadí podle dostavění lodí) stále platí, možná pořadí by se mohlo určit jinak a nehrát vůbec na čas.

5) stavění na kola: Hráč, který je na tahu, může buď otočit jeden dílek a pokud ho použije, tak zkusit ještě jeden anebo si vzít jeden z již otočených dílků.
« Last Edit: 12.06.08, 10:24:56 by Alnagon » Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #16 on: 11.06.08, 09:41:39 »

4) díly se předem rovnoměrně rozdělí podle počtu hráčů (lícem dolů) a každý začne stavět s tím, co na něj připadlo. Je povoleno si dílky vyměňovat. Standardní pravidla (co leží, už se musí nechat; pokládat jen navazující; podívat se na karty během rozestavěné lodě; pořadí podle dostavění lodí) stále platí, možná pořadí by se mohlo určit jinak a nehrát vůbec na čas.

Tohle je původně návrh od Libora, proto se nesmyslně ptám zdánlivě sám sebe: Dílky by se rozdělily náhodně, nebo nějak rádoby spravedlivě?
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #17 on: 11.06.08, 12:22:54 »

4) díly se předem rovnoměrně rozdělí podle počtu hráčů (lícem dolů) a každý začne stavět s tím, co na něj připadlo. Je povoleno si dílky vyměňovat. Standardní pravidla (co leží, už se musí nechat; pokládat jen navazující; podívat se na karty během rozestavěné lodě; pořadí podle dostavění lodí) stále platí, možná pořadí by se mohlo určit jinak a nehrát vůbec na čas.

Tohle je původně návrh od Libora, proto se nesmyslně ptám zdánlivě sám sebe: Dílky by se rozdělily náhodně, nebo nějak rádoby spravedlivě?
Počítal jsem s náhodným rozdělením a možností vyměňování. Žádný "spravedlivý" a přitom pravticky použitelný způsob mě nenapadl.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #18 on: 12.06.08, 10:23:25 »

4) díly se předem rovnoměrně rozdělí podle počtu hráčů (lícem dolů) a každý začne stavět s tím, co na něj připadlo. Je povoleno si dílky vyměňovat. Standardní pravidla (co leží, už se musí nechat; pokládat jen navazující; podívat se na karty během rozestavěné lodě; pořadí podle dostavění lodí) stále platí, možná pořadí by se mohlo určit jinak a nehrát vůbec na čas.

Tohle je původně návrh od Libora, proto se nesmyslně ptám zdánlivě sám sebe: Dílky by se rozdělily náhodně, nebo nějak rádoby spravedlivě?
Počítal jsem s náhodným rozdělením a možností vyměňování. Žádný "spravedlivý" a přitom pravticky použitelný způsob mě nenapadl.
Takže jediná výhoda je, že dokud svou hromádku nezotáčíš, tak ti do ní ostatní nesměj šahat?

Napadlo mne, že by se ta první část dala hrát taky na kola.

5) stavění na kola: Hráč, který je na tahu, může buď otočit jeden dílek a pokud ho použije, tak zkusit ještě jeden anebo si vzít jeden z již otočených dílků. Ovšem chtělo by to nějak dílky průběžně vyřazovat, aby poslední hráč neměl neomezeně času na dostavění dokonalé lodě.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #19 on: 12.06.08, 11:22:57 »

Takže jediná výhoda je, že dokud svou hromádku nezotáčíš, tak ti do ní ostatní nesměj šahat?
Ne, nesměj ti do ní šahat sami vůbec. Ale můžeš si dílky měnit s ostatními.
Asi to bude podstatně pomalejší.

Napadlo mne, že by se ta první část dala hrát taky na kola.

5) stavění na kola: Hráč, který je na tahu, může buď otočit jeden dílek a pokud ho použije, tak zkusit ještě jeden anebo si vzít jeden z již otočených dílků. Ovšem chtělo by to nějak dílky průběžně vyřazovat, aby poslední hráč neměl neomezeně času na dostavění dokonalé lodě.
Tohle taky bude celkem pomalé, podobně jako vyměňování. To s dokonalou lodí nevím, jestli je reálné riziko, to by se muselo vyzkoušet. Čekám, že prostě nezbyde dost velký výběr dílků na přetvoření rozestavěné lodě na dokonalou.
Logged
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Jump to:  


Login with username, password and session length

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.094 seconds with 18 queries.