Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 23:51:19
Home Help Search Login Register

+  Petrjr fórum
|-+  Společenské hry
| |-+  Deskové hry
| | |-+  Arkham Horror
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Arkham Horror  (Read 16640 times)
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« on: 05.03.08, 08:49:36 »

O této hře zatím mnoho nevím, pouze to. že Milan po ní šilhá, já na ni mám dobré reference
a je to takzvaná kooperativní MSH - všichni hráči hrají spolu proti herním principům. Což je taky důvod, proč se tato hra dá hrát už v jednom hráči.

Další hra na podobném principu je Shadows over Camelot

Recenzi jsem zatím nepotkal, pouze jeden malý článek ve slovenštině: http://www.spolocenskehry.sk/content/view/85/28/ a pak samozřejmě záznam na geeku: http://www.boardgamegeek.com/metasearch.php?searchtype=game&search=arkham&B1=Go
 
 Je docela zajímavé, že hra existuje od roku 1987, ale v posledních třech letech tomu vycházej expanze.

 Každopádně Milane, pokud si to koupíš, máš tu jednoho zájemce o hru.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #1 on: 05.03.08, 08:57:23 »

 Tak nějak nevím, jestli to z roku 87 je ta samá hra, podle herních komponent to vypadá, že moc ne, nebo že je to nějaká předchozí verze(je to také kooperativní hra). Každopádně to, o čem tu mluvíme, vydalo Fantasy Flight Games (vydali například Doom the boardgame, nebo zde již zmiňovaný a některými z nás hraný Descent) v roce 2005.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #2 on: 05.03.08, 11:06:46 »

A už mám i recenzi a jsem na hru fakt zvědavej.

http://www.hraj.cz/view.php?cisloclanku=2006040401
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #3 on: 05.03.08, 14:07:43 »

Tahle hra mě taky zaujala (mám pro dílo HPL trochu slabost), ale přijde mi celkem komplikovaná (podobně jako Descent), takže hraní je třeba věnovat dostatek času a úsilí. Zvlášť zajímavé je, jak se pokouší navodit atmosféru Arkhamu.
Pokud to dobře chápu, tak je na rozdíl od Descentu úplně kooperativní. Tj. není to jeden (za nestvůry) proti ostatním, ale všichni proti hře. A tahy potvor se určují náhodně.

Akorát tématicky to není úplně pro děti. Prý 12+.

BTW koukám, že původní verzi (1987) vydalo Chaosium. To vydává taky RPG Call of Cthulhu, myslím, že teď se vrátili od d20 ke svému systému.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #4 on: 05.03.08, 15:07:08 »

Ano, úplně kooperativní. Jestli jsou tahy potvor náhodné, nebo nějak závislé na konání detektivů, jsem nevykoukal.

Pro děti to není. Vadí?
Logged
Neznalek
Občasný přispěvatel
**
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 96



« Reply #5 on: 30.10.08, 15:35:38 »

Ahoj,
vcera vecer jsem mel moznost zahrat si s par italskymi prateli Arkham Horror. Podelim se o postrehy...

*** Uvodem ***
Hral se Akrham Horror (dale uz jen AH) a jeho expansion Dunwitch Horror. Maly problem byl s lokalizaci hry - anglicke bylo pouze rozsireni, zakladni hra byla v materstine mych hostitelu (kterou neovladam).
S touto prekazkou jsem se statecne popral downloadem anglickych pravidel z oficialnich stranek.

*** Neco malo o Arkham Horror ***
Jde o kooperativni hru pro az 8 hracu (vsichni hraji spolecne - bud vyhraji vsichni nebo nikdo). Kazdy hrac dostane postavicku vysetrovatele a spolecne s ostatnimi se snazi zachranit mestecko Arkham pred zkazou.

Hra se deli na kola, behem nichz se
  • vytahne a zahraje Mythos karta - ta urcuje prirustky nepratel, jejich pohyb po hracim planu a hlavne obevovani bran (ktere jsou jednim z kriterii urceni jak blizko je mestecko ke konecne zkaze)
  • vysetrovatele se pohnou
  • vysetrovatele zaziji setkani, souboj s monstrem na planu nebo jinou cinost (napr. nakupovani, uzavirani brany, leceni se v mistni nemocnici, apod.)
Setkanim muze byt jiny souboj, zisk nejakeho predmetu, kouzla, penez ci spojence, otevreni/zavreni dalsi brany apod.
Pocet kol v principu neni omezen. Ve hre jsou ale mechanizmy, ktere zajistuji stale se zhorsujici situaci v mestecku, a tedy i konecny pocet odehranych kol (nam trvala hra 10 kol).

Hraci plan je mapkou mestecka Arkham. Tato mapka ma podobu site ulic - na nich krome pohybujicich se (a stale pribyvajicich) monster nic neni. Nektere ulice jsou pouze uzlove body pro presun z jinych ulic, ty ostatni jsou predstupnem pro presun na specialni lokace (nemocnice, obchod, hrbitov...). Tyto specialni lokace jsou mistem konani vetsiny udalosti (karty setkani). Co se bude na specialni lokaci odehravat, zalezi havne na pritomnosti/nepritomnosti otevrene brany a na stesti pri vylosovani si karty.
Zde vyjimecne zabrousim do detailu - karet setkani je vice druhu (lepe receno HODNE druhu). Pro kazdou ulici (a dokonce pro kazdou specialni lokaci!) jsou jine. Male symboli na obrazku specialni lokace vas pak informuji jaky nejpravdepodobnejsi vysledek bude mit setkani prave na tomto miste.

Konkretni podminky vitezstvi jsou komplikovanejsi a pro jejich vysvetleni bych se musel ponorit do vykladu mechanizmu hry. Kazdopadne jen po precteni pravidel neni (alespon me nebylo) jasne, co by mel vysetrovatel delat.
S trochou nadsazky lze rict, ze me tento stav vydrzel (nastesti jen castecne) do ted  Grin
(nemalou merou se na tom podilela italska lokalizace).

*** Nase hrani ***
Hrani trvalo priblizne 3 hodiny (v 5 lidech). Dokazu si predstavit, ze se hraje dele, stejne tak i kratsi dobu. A pozor, byl to cas vitezneho konce  Evil
Podle mych italskych pratel je neuspech vysetrovatelu castejsim jevem. O to vice je potesujici nas vysledek  Cool
Nemam moc zkusenosti, ale podle me dost zalezi na spolupraci - pocinaje vyberem vysetrovatele, konce rozdelenim si ukolu pri samotne hre.
Tady bych se malicko dotkl stylu hrani - je mozne behat po planu a snazit se ziskat pro svou postavu tolik vyhod, kolik jen jde, nebo s nasazenim vlastnich omezenych zasob jednorazovych predmetu pomahat mestecku. Urcite je na miste nejaky rozumny kompromis. Ja ovsem ziskal dojem, ze ac nebezpecnejsi, je druha varianta vice-ci-mene nezbytna pro celkove vitezstvi.

*** Pocity, hodnoceni ***
Vzhledem k podobnosti s Descentem je pro me hodnocenim srovnani techto dvou her.
Hned na uvod musim rict, ze se mi AH libil. On se mi konec koncu libi i Descent, ale...

V obou pripadech jde o prevod RPG do podoby krasne vyvedene deskovky, v obou jde o kooperativni hrani (v pripade Descentu jen castecne, viz Overlord). Dokonce i atmosfera je podobna (alespon na me tak tyto hry pusobily). Tady uz je ale prvni rozdil, nebot tiziva atmosfera do AH, narozdil od Descentu, skvele zapada.

Navic tuto atmosferu netvori v AH jen souboje, ktere jsou sice bezne, ale rozhodne ne to jedine (pri nasem hrani se jeden z vysetrovatelu nikdy nepustil do souboje a presto zavrel nejvice bran! Samozrejme castecne i diky nahode.). Nevim, jak velkou pravdepodobnost vyhry by meli hraci, kteri by se rozhodli vubec nebojovat (a radeji pred monstry utikat), ale technicky to mozne je. Mozna se to zda smesne, ale tenhle fakt na me pusobil velmi silne. Snadneji jsem se dostal "do role" - predstava mestecka a chodicich monster, uteky pred nimi, hledani pratel a postupne vylidnovani domu a zavirani obchodu ve meste...

Pro me vyraznym meritkem je i doba hrani (zhruba polovicni oproti Descentu).

Co dodat? V souboji Descent vs AH mam jasneho favorita, ackoliv se tyto hry (alespon pro me) zdaji byt velmi podobne. S tim souvisi i moje vahani, zda tato hra (plus jejich asi 5 rozsireni) stoji za tu horentni sumu penez. Nez deskovku podobneho razeni (tedy s prvky RPG), volim radej ciste RPG (GURPS, Fate, D&D). Na druhou stranu jestlize se nekomu hry podobneho razeni libi a byl spokojen s Descentem, pak si urcite AH zamiluje.

Pozn: cely popis mechanizmu hry jsem velmi zjednodusil. Nedokazu si predstavit, ze bych se jen tak pripojil ke hre bez predbezne znalosti pravidel nebo dlouheho vysvetlovani.
« Last Edit: 31.10.08, 09:38:30 by Neznalek » Logged

Quis fuit, horrendos primus qui protulit enses? Quam ferus et vere ferreus ille fuit!
Who was the fist that forged the deadly blade? Of rugged steel his savage soul was made.
[Tibullus]
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #6 on: 05.11.08, 10:34:31 »

Díky za podrobný report, taky bych si to někdy rád zahrál, ale ne až tak, abych si tu hru pořizoval ;-)
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #7 on: 12.11.08, 09:19:02 »

 Dosud jsem měl představu, že AH a Descent jsou hry neporovnatelné. Dík za postřehy a poslední věta prvního příspěvku tohoto threadu stále platí.

 Mimochodem kooperativní hry jsou poslední dobou dost "trendy".
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #8 on: 13.11.08, 13:54:57 »

Mimochodem kooperativní hry jsou poslední dobou dost "trendy".
No a jaké další znáš? IMO jich zas až tolik není, ani relativně aní absolutně.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #9 on: 13.11.08, 14:13:46 »

Moc jich neznám, ale rozhodně:
Arkham horror
Pandemicum
Shadows over Camelot
Space Alert
Hexer von Salem
Red November
Ghost Stories
Battlestar Galactica
Freibeuter der Karibik
A touch of Evil
Kraków 1325 AD

pak jsou částečně kooperativní hry:
Descent a podobné amerithrashe
Sabotér

...možná ještě budu doplňovat...

Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #10 on: 13.11.08, 14:41:34 »

Tak to je fakt dost, je vidět, že se vyznáš.
A to jsou novinky, málo známé hry, nehratelný odpad nebo co, že jsem o většině nikdy neslyšel?  Wink
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #11 on: 13.11.08, 15:57:12 »

pokud vím, tak jen první tři jsou starší, ostatní se objevily na letošním Essenu

A samozřejmě Descent se Sabotérem jsou taky starší.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #12 on: 14.11.08, 10:16:38 »

Tak to je kooperativní hraní asi opravdu trend.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #13 on: 14.11.08, 10:24:27 »

No a ty jsi mi to nevěřil  Grin

Jinak oprava - Krakov taky neni plně kooperativní, hrají to dva proti dvěma.

A mimochodem já osobně jsem z těch her hrál jen Space alert, Descenta a Sabotéra - ten je vhodný i pro děti.
Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Jump to:  


Login with username, password and session length

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.103 seconds with 18 queries.