Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 23:50:06
Home Help Search Login Register

+  Petrjr fórum
|-+  Společenské hry
| |-+  Deskové hry
| | |-+  Space Alert
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Space Alert  (Read 17130 times)
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« on: 05.10.08, 16:30:22 »

 Kdybyste se vydali po celém světě a ptali se znalců v oboru Moderních Společenských Her, kdo je největším inovátorem na tomto poli, mnozí by jistě odpověděli: "yes, this is one of those crazy czechs" a možná by i vyblekotali jméno Vlada Švatyl.
 Mysleli by tím samozřejmě Vláďu Chvátila. A skutečně, pamatujete hru s názvem Aréna. Hru, kde se běhá postavičkama po hexovém bojišti a kde se používají karty a kostka a přesto ve hře není vůbec žádná náhoda.
 Mrzí mne, že i asi nikdy nezahraju jeho hru Královská a Božská, jejíž myšlenkou bylo, že se jedná v podstatě dvě hry - hra hráčů hrajících krále, kteří nějakým způsobem vedou své království a nějak uctívají své bohy. Druhá hra je hra hráčů hrajících bohy, kteří nějak ovlivňují dění na zemi (nikdy jem to nehrál, takže nevím, jak přesně) - no prostě úžasná myšlenka, dvě hry, které se vzájemně ovlivňují, přičemž hráči z těch dvou her spolu vzájemně nesoupeří.

 Dalším zaručeným mezníkem na poli společenských her je Hra Through The Ages - Karetní Civilizace. Je to zaručeně nejúspěšnější z deskovek, které se snaží na stůl přenést počítačovou klasiku Civilizace, byť se tato hra nesnaží být věrnou souputnicí své předlohy. Koneckonců ve hře vůbec není mapa, po které by se pohybovaly nějaké figurky. I přesto ale to civka je. Toto je také první hra, se kterou se Vláďa zapsal do povědomí hráčů mimo naši malou zemičku.

 A pak přišel další mezník s originální myšlenkou: Galaxy Trucker. Nebo alespoň já neznám jinou deskovou hru, kde by každý hráč skládal svoje "Carcassonne" a přitom všichni zároveň, žádné hraní na tahy, ale živelné a víceméně chaotické rozebírání společného banku, kde cílem není bank rozebrat, ale vybrat si pro sebe ty nejvhodnější dílky a ty nevhodné vrátit do banku už viditelně, aby si je mohl kdokoli vzít.
 Mimochodem, včera jsem to na deskohraní učil čtyři začátečníky a jenom sledovat, jak se jiní nad hrou potí, je zážitek.

 Letos se na veletrh do Essenu Vláďa chystá s dalším průlomem do deskových her, až bych dokonce i přemýšlel, zda tu už není tak trochu za čárou. Jde o to, že se nad poprvé v historii deskových her stává součástí hry elektronika, přesněji audio zařízení, schopné přehrát cédéčko (autor mluvil o tom, že jednotlivé "tracky" nejspíš i zveřejní na webu v podobě mp3).
 A to už se po zatraceně dlouhém úvodu dostávám ke hře samotné. Hra se jmenuje Space Alert a jistě potěší ty, kteří jsou nešťastni z her, jejichž sehrání trvá i několik hodin. Space Alert představuje kosmický let, který hráči prožívají v reálném čae a věřte nebo ne, let trvá zhruba deset minut. Potom se ještě let přehrává už v "nereálném čase", ale i tak se jedna hra hravě vejde do půlhodiny.

 Když jsem prvně slyšel o Galaxy Truckeru, trochu jsem se bál toho asynchronního stavění lodi, ale byl jsem příjemně překvapen přirozeností,  s jakou ona "chaotická" část hry probíhá.
 Když jsem slyšel o Space Alertu, přímo jsem se vyděsil. Abyste e nevyděsili také, popíšu vám, o co tam vlastně jde.

 Před hrou se zamíchají čtyři balíčky karet nepřátel (dva balíčky jsou slabší a silnější lodě, které se na loď řítí, další dva jsou slabší a silnější vnitřní nepřátelé - bytosti, nebo třeba roboti, kteří se pohybují po lodi a mohou škodit, pokud nejsou včas zničeni), vylosují se čtyři časové osy pro nepřátele(pravobok, střed, levobok a osa vnitřních nepřátel). Tyto dva faktory způsobují, že, přestože je na přiloženém CD "jen" osm scénářů, je prakticky každá hra jiná.

 Hráči mají před sebou 12 políček a tři pětice kartiček. Na kartičkách se nacházejí možné události, které mohou hráči provádět, přičemž každá kartička má dvě poloviny, na jedné je pohyb, na druhé akce. Pohybovat se lze doprava, doleva a výtahem mezi palubama, akce jsou mačkání tlačítek A,B,C a týmová akce. Víc toho snad není. Může začít let.

 Let probíhá tak, že se pustí jeden scénář, který hlásí instrukce. Možné instrukce jsou fakticky jen: start, v modré/bílé/červené zóně se v čase X objevilo malé/velké nebezpečí (v tu chvíli hráči odhalí kartičku příslušného protivníka na příslušném místo a označí, kdy se objeví), konec fáze/letu bude za .../je právě teď, příchozí data(každý hráč si lízne kartičku), výměna dat (každý hráč může někomu dát jednu kartu), přerušení signálu (po dobu šumění hráči nesmí mluvit).

 Hráči umisťují skrytě kartičky na svůj plánovač a po skončení letu se teprve začne krok po kroku odhalovat, co se vlastně během letu dělo. Leckdy se hráči dočkají zajímavých překvapení (že třeba někdo místo výstřelu dobyl štíty, čímž vysál energii potřebnou pro výstřel v dalším kole, nebo jsou tam situace, kdy se některým, nebo všem hráčům zpozdí tahy o jedna a taky to slušně zamíchá synchronizací akcí) Nakonec, pokud loď přežije (žádná ze tří částí nedostane šest zásahů), spočítaj se body a je konec.

 Pěkná hra, ale asi si ji nepořídím, obávám se, že bych na to nenašel spoluhráče.
« Last Edit: 06.10.08, 11:19:13 by Alnagon » Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #1 on: 06.10.08, 18:19:56 »

Díky za report, to vypadá docela drsně. Ale nepochopil jsem, jestli v té hře někdo vyhraje a na čem to případně záleží.

Celkově mi přijde, že má vlaada úžasné nápady, dokáže je dotáhnout do hratelné hry, ale chybí jim taková ta celková hratelnost a přítažlivost, která by je udělala použitelné i pro normální hráče a ne jenom fajnšmekry. Třeba vlaada něco opravdu geniálního vymyslí :-)
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #2 on: 07.10.08, 09:59:49 »

 Mám z něj podobnej pocit, ale myslím, že úspěch Galaxy Truckeru svědčí o tom, že tato hra už není jen pro fajnšmekry, ale defakto pro každého.

 Papírová pravidla SA jsem neviděl, každopádně určitě hráči musí s raketou doletět - tedy když je zničen celý jeden ze tři sektorů lodi, loď je zničena a let končí neúspěchem.
 To ničení lodi funguje tak, že se při zásahu za každý bod zranění vytáhne náhodná karta poškození nějaké časti lodi (třeba se sníží dostřel děla, nebo se sníží maximální síla štítu apod.). Těchto karet existuje v každém sektoru právě šest a když jsou všechny vybrány, to je právě ten okamžik, že je loď zničena.

 Na konci letu ještě hráči dostávají body a vzhledem k neexistenci pravidel nevím, co ty body vlastně znamenají. Samozřejmě čím víc bodů, tím lépe, ale jestli je nějaký bodový zisk považován spíš za neúspěch a nějaký za výrazný úspěch, to netuším.
 Každopádně se body udělují za každého zničeného nepřítele (každý má svou bodovou hodnotu), za každého nezničeného, ale přežitého nepřítele(za ty logicky méně) a pak jsou nějaké bonusy(například za to, že se posádka během letu stihla pouze dívat z okýnka a nic nedělat), naopak každé zranění lodi body ubíra, stejně jako poškození roboti(roboti jsou pomocníci při týmové práci) a vyřazení hráči(občas se stane, že během letu zemře postava, obvykle při potyčce s vnitřním nepřítelem)
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #3 on: 08.10.08, 15:33:10 »

Já jsem ale řádně nepochopil, jestli a) má každý vlastní loď jako v GT nebo b) všichni pracují na jedné lodi (teda tak mi to spíš přišlo, že zábava je v tom, jak se ne/daří spolupráce bez domluvy podle skriptu). Takže v případě b) musí být hodnocení ještě nějak navíc (např. úspěšné akce, jak píšeš) nebo hromadné nebo vůbec.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #4 on: 08.10.08, 17:01:58 »

Tak to jsem to asi pěkně zašmodrchal, když ti tahle základní informace unikla.  Grin

 Všichni mají jednu společnou loď. Je to dokonale kooperativní hra. Všichni hrají spolu, body dostávají společně a všichni buď vyhrajou nebo prohrajou. Mezi sebou nijak nesoupeřej.
 Na lodi existuje kapitán a ten by měl koordinaci nějak řídit, takže pokud by měl být jednomu člověku přisuzován úspěch, tak asi jemu. A za chyby jsou samozřejmě peskováni všichni bez výhrad.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #5 on: 09.10.08, 08:41:03 »

Tu společnou loď jsem pochopil (ale nebyl si úplně jistý) ale společné bodování mě opravdu nenapadlo. Zase nějaká originalita :-)
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #6 on: 09.10.08, 16:03:48 »

A vyjádření autora ke skóre:

Skóre ve Space Alertu je měřítkem úspěšnosti. Je samozřejmě objektivní jen do určité míry, ale snažili jsme se, aby do co největší. Např. při stejné obtížnosti je maximální počet bodů za všechny nepřátele pro všechny scénáře stejný. Nepřátele stejného stupně by měli být docela vyvážení, ale hodně záleží na tom, v jaké kombinaci přijdou.

Skóre má smysl zhruba jako skóre u singleplayer Agricoly. Je poměrně objektivní (řekl bych dokonce objektivnější), přestože do určité míry záleží na tom, co ti přijde. Když to přijde hodně blbě, můžeš mít radost, žes vůbec doletěl (a klidně to zkusit znovu, mise se vejde i s vyhodnocením do 25 minut). Když to přijde dobře, můžeš se z toho snažit vytřískat co nejvíc bodů (a co nejvíc se přiblížit k teoretickému maximu). Ve hře bude deník, kam si můžou posádky své výsledky zaznamenávat.

Když už se ti stává častěji, že se blížíš k maximálnímu počtu bodů, je na čase zvýšit obtížnost (a dát si žluté vnitřní nebo žluté vnější nepřátele... a nebo dokonce obojí). Ti jsou drsnější, ale je za ně víc bodů. Tím by skóre mělo být objektivní i napříč obtížnostmi - když na to ještě nemáš, žlutí tě rozsekají a dostaneš míň bodů, pokud vůbec doletíš, ale když už bílé zvládáš v pohodě, cesta k vyšším skóre vede přes dobře zvládnuté žluté.

Samozřejmě se můžeš na skóre vykašlat, a prostě nastavovat si obtížnost vždy tak, aby to bylo na hraně (a pak jde jen o to "wow, zvládli jsme to se samýma žlutýma").

Pokud tě naopak hraní na body baví, poslední možnost je kampaň. To jsou až tři lety po sobě, kde u každého si volíš obtížnost zvlášť. Poškození se ovšem mezi jednotlivými misemi přenáší, máš jen limitované možnosti loď si opravit.  Skóre se počítá ze všech letů. Můžeš kdykoliv odstoupit a dál neletět, protože jako vždy, stačí jednou nedoletět, a kampaň je prohraná. Kampaň už je tak na 75-90 minut (když se zadaří), a ke konci bývá dost napínavá Smiley
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #7 on: 09.10.08, 17:20:30 »

Tady to zase vyznívá, jako by šlo o hru pro jednoho. Jsem zmaten  Roll Eyes
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #8 on: 10.10.08, 10:37:15 »

 Ono se to v jednom hráči snad dá hrát taky, ale v pěti lidech je to super a není to o tom, že by jeden hráč řídil každý krok všech ostatních. Dobrý kapitán vynáší povely, co "se musí kde provést" a kdo to udělá, už nechá na dohodě posádky. Opravdu každý hráč má během těch deseti minut co dělat.
Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #9 on: 13.10.08, 10:28:51 »

No, tak to zas je jedna z her typu "nedokážu si úplně představit, jak to vypadá, ale kdybych si to zahrál, mohla by to být dobrá zábava"  Smiley
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #10 on: 13.10.08, 17:44:12 »

 Máš pravdu. Dokud jsem o hře jen slyšel, tak jsem se toho děsil. Ale zase, slyšel jsem daleko míň, než kolik jsem toho tady napsal.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #11 on: 21.10.08, 16:40:53 »

Na bgg už jsou obrázky:

Toto je hrací plán

a toto hráčem naplánované akce

Hráči začínají všichni na horní palubě uprostřed(tam patří figurky).  Na místě zelených čísel se vyskytují zelené kostičky(číslo je maximální počet, na začátku jich tam ovšem bývá méně). Dále bývá vlevo dole a vpravo nahoře jednotka robotů.

Z naplánovaných akcí usuzuji, že se někdy na začátku hry objevilo hlášení z reproduktoru:" V čase T+1 se objeví ... protivník v červeném sektoru. Hráč se prvním krokem přesune do červeného sektoru(červená šipka - neznačí přechod do červeného sektoru, ale krok doleva, kdyby začínal v modrém, došel by takhle doprostřed). Ve druhém až čtvrtém kroku střílí (tlačítko A).
Střelba spočívá v tom, že se při každém výstřelu přesune zelená kostička z červeného sektoru dole(mezi písmenem B a číslem 3) nahoru na kanon a spotřebuje. Pokud není co přesouvat, tlačítko je zmáčknuto bez efektu.

 V pátém kroku hráč doplňuje štíty(opět ze spodní zásoby vytáhne kostičky do počtu 2, jsou-li k dispozici na štít nahoře) Štíty jsou dobré v obraně. Jejich zaplnění se odčítá od útoku nepřítele. Při zásahu za tři, se spotřebují dvě kostičky a sektor dostane jedno zranění. Při zásahu za jedna se spotřebuje jedna kostička a loď zranění nedostane.
 V dalším kroku hráč provádí takzvanou heroickou akci a okamžitě se přesouvá na spodní palubu v modrém sektoru. Poté mačká tlačítko A (střílí z levého spodního dvoukanonu). Pak tlačítko B (tím přesouvá energetické kostky z dolní prostřední místnosti k sobě(do počtu 3), opět vystřelí a vyjede výtahem nahoru.
 Ostatní hráči samozřejmě každý plánuje také nějaké akce a po dohrání tracku se zkontroluje, jak to vlastně všechno dopadlo, jak se jim to povedlo zkoordinovat.
« Last Edit: 22.10.08, 10:35:13 by Alnagon » Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #12 on: 21.10.08, 18:04:01 »

Vypadá to pěkně. předpokládám, že si to budeš pořizovat, že? :-)

A ty zelené kostičky se dají nějak doplnit?

BTW, co když už někdo umí ty audio stopy nazpaměť (stačí nějakou), to se mu to plánuje mnohem líp, ne?
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #13 on: 21.10.08, 20:52:47 »

Vypadá to pěkně. předpokládám, že si to budeš pořizovat, že? :-)

Nemám to moc v plánu. Netuším, kdo by to se mnou hrál.

A ty zelené kostičky se dají nějak doplnit?
Ano, tlačítkem B na spodní palubě. Na krajních tím nasaješ energii z protřední a v prostřední je postupně "vygeneruješ" ze tří palivových tyčí.

BTW, co když už někdo umí ty audio stopy nazpaměť (stačí nějakou), to se mu to plánuje mnohem líp, ne?

 Každá hra, kde se něco naučíš nazpaměť, ti poskytuje výhodu. Tady jsou tři faktory, které způsobují, že je každá hra jiná. Ikdyž i třeba pamatuješ, kdy příjde odkud jaké nabezpečí, neznáš konkrétní parametry protivníka, jak dlouho a jak intenzivně bude potřeba se s ním vypořádávat.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #14 on: 22.10.08, 11:22:37 »

A pokračování výkladu  Grin



Takhle vypadá připravená hra. Všimněte si těch třech "pravítek" nahoře. To jsou náhodně vybrané "letové dráhy" protivníků. Protivníci vypadají takhle:



Číslo v červeném poli je počet životů, číslo ve štítu je síla štítů, číslo v bílé šipcve je rychlost.

Loď se v každém kole posune o svou rychlost a pokud během tohoto tahu prolétla nebo dolétla na nějaké písmeno (X,Y,Z), stane se akce, která je u písmenka popsaná na kartě. Doletí-li na Z, odletí a hráčům náleží počet bodů před lomítkem. Pokud je protivník před dosažením tohoto bodu zničen, hráči za něj dostanou body, které jsou za lomítkem.

 Jak vidno z karet, protivníci mají opravdu různé schopnosti a sílu a znalost tracku zpaměti ještě nezaručuje, že můžeš průběh letu plánovat dřív, neš skutečně víš, co na tebe letí.

 A to jsem se ještě nezmínil o tom, že let má tři fáze. V první fázi má hráč k dispozici pět akčních karet, které může umisťovat kamkoli na plánovač dvanácti kol, ale po skončení první fáze už nesmí manipulovat s akcemi na políčkách 1 až 3. Ve druhé fázi si vezme do ruky dalších pět karet (může dřív, ale nesmí tyto karty používat na políčkách první fáze) a po skončení druhé fáze má zakázáno měnit akce 4 - 7, ve třetí fázi příjde dalších pět karet.

 Kromě toho jsou na tracku takové drobnosti jako "příjem dat" - hráči si líznou jednu kartu, "výměna dat" - každý hráč smí komukoli věnovat jednu kartu a ztráta sygnálu - během šumění spolu hráči nesmí mluvit.

Logged
L.Z.J.
Štamgast
****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 264


« Reply #15 on: 23.10.08, 16:08:54 »

Díky za popis
Vypadá to pěkně. předpokládám, že si to budeš pořizovat, že? :-)
Nemám to moc v plánu. Netuším, kdo by to se mnou hrál.
Aha, já myslel prostě ze sběratelských důvodů  Smiley
Nebo, že si vycvičíš děti. Žofka prý Klárku dost drtila v dámě.

BTW, co když už někdo umí ty audio stopy nazpaměť (stačí nějakou), to se mu to plánuje mnohem líp, ne?

 Každá hra, kde se něco naučíš nazpaměť, ti poskytuje výhodu. Tady jsou tři faktory, které způsobují, že je každá hra jiná. Ikdyž i třeba pamatuješ, kdy příjde odkud jaké nabezpečí, neznáš konkrétní parametry protivníka, jak dlouho a jak intenzivně bude potřeba se s ním vypořádávat.

Aha, to vypadá rozumně a už jsi to i psal :
Quote from: Alnagon
Před hrou se zamíchají čtyři balíčky karet nepřátel (dva balíčky jsou slabší a silnější lodě, které se na loď řítí, další dva jsou slabší a silnější vnitřní nepřátelé - bytosti, nebo třeba roboti, kteří se pohybují po lodi a mohou škodit, pokud nejsou včas zničeni), vylosují se čtyři časové osy pro nepřátele(pravobok, střed, levobok a osa vnitřních nepřátel). Tyto dva faktory způsobují, že, přestože je na přiloženém CD "jen" osm scénářů, je prakticky každá hra jiná.

Ještě EDIT:
...V první fázi má hráč k dispozici pět akčních karet, které může umisťovat kamkoli na plánovač dvanácti kol, ...
To se dá použít, když odhadnu, jak dlouho budu něco dělat a co pak dál? Jako teď budu tři kola řešit obranu a pak vyrazím načerpat další energii?
Tak to si taky moc neumím představit v praxi  Undecided
« Last Edit: 23.10.08, 16:17:27 by L.Z.J. » Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #16 on: 24.10.08, 15:17:27 »

Ještě EDIT:
...V první fázi má hráč k dispozici pět akčních karet, které může umisťovat kamkoli na plánovač dvanácti kol, ...
To se dá použít, když odhadnu, jak dlouho budu něco dělat a co pak dál? Jako teď budu tři kola řešit obranu a pak vyrazím načerpat další energii?
Tak to si taky moc neumím představit v praxi  Undecided

 No, nehrál jsem tolik her, abych dokázal říct, jak se to "má" hrát. Prakticky to je o tom, že by hráč měl zhruba sledovat, co dělají ostatní a když si myslí, že někde už není potřeba, naplánuje akce tak, aby dělal někde jinde něco užitečného, co nedělá někdo jiný.
 Obecně během hry probíhá komunikace asi takhle:

H1: "Potřebuju, aby v pátým kole tady někdo zmáčknul tlačítko B"
H2: "Mohu tam jít,a le nestihnu to, nestačí to v šestým?"
H3: "Tak pojď sem a místo mně zmáčkni v šestým A a já půjdu tam zmáčknout to B.
H2: "OK"
H1: "A v sedmým zmáčkni C"
H2: "C nemám, dejte mi někdo C"
H4: "Dám ti C"
H2: "Fajn, tak já zatím naplánuju další kroky.
H5: "Kdo mačká počítač?"
H1: "A sakra, rychle někdo změňte svý plány, ať můžete zmáčknout  ve čtvrtým kole počítač"
...

vysvětlivky: kartu si hráči předávají v době kdy track hlásí "výměna dat", tedy můžu počítat s tím, že mi někdo dá kartu a plánovat dál, aniž bych tu kartu už fyzicky měl.

"mačkání počítače" je taková sviňárna v plné hře, Aby se hráči nenudili, musí na začátku každé fáze někdo mačkat v prostřední místnosti nahoře tlačítko C. Pokud tak nikdo neučinil, palubní počítač zapne screensaver, na chvíli zhasnou všechna světla a všechny plánované akce se o kolo zpozdí.


 Jo, Žofka dámu celkem zvládá, akorat těžce nese nepříznivý průběh hry.
 Mimochodem onehdá jsme hráli Carcassonne i s Amálkou. Je to pro ní ještě spíš puzzle než hra, ale i tak dobrý.
 Teď mám v plánu naučit Žofku Alhambru, to by už docela mohla zvládat.
Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Jump to:  


Login with username, password and session length

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.092 seconds with 18 queries.