Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 23:50:22
Home Help Search Login Register

+  Petrjr fórum
|-+  Společenské hry
| |-+  Deskové hry
| | |-+  Doba kamenná
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Doba kamenná  (Read 4093 times)
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« on: 27.06.09, 10:10:04 »

 Doba kamenná, jak už název napovídá, je situována do úsvitu lidské civilizace.

 Hra je na první pohled krásná. Moc pěkná grafika, dobře vypadající dřevěné komponenty, přehledná pravidla.

 Každý hráč má na začátku hry svůj kmen o pěti členech a o tento kmen se musí starat.

 Kolo hry má tři fáze. V první fázi hráči umisťují postupně své figurky na "akční políčka" na hracím plánu. Na těchto akcích získává pracovní nástroje, nové členy kmene, pole, loviště, zdroje surovin(dřevo, jíl, kámen, zlato), civilizační karty a budovy. Umisťuje e to tak, že začínající hráč umístí jednu nebo více svých figurek na akci, kterou chce provést, pak umisťuje další hráč až poslední, potom zase první atd. až do umístění všech figurek. Přitom neplatí striktní, známe například z Agricoly, že nikdo nemůže využít akci, kterou už využil někdo jiný. Akce mají "pouze" omezený počet míst, takže pokud je někde ještě místo, mohou další hráči přidávat své figurky taky.

 V druhé fázi se vyhdnocují akce. Nutno říct, že hra se řídí striktními matematickými pravidly od kterých se prakticky všechno odvíjí. Pokud se hráč rozhodne vytvářet pracovní nástroje, zvýší se mu, exaktně řečeno, hodnota jednoho nástroje s nejnižší hodnotou o jedna (má tři a na začátku mají všechny hodnotu 0), pokud se hráč rozhodne pro pěstování obilí, posune se mu hodnota na číselníku obilí o jedna. Na konci každého kola pak dostane tolik jídla, jak vysoko má figurku na číselníku obilí. Pokud se hráč rozhodne zvýšit počet členů kmene(musí do toho dát přesně dvě figurky) přibude mu jedna nová.
 A pak je tu hodnota jídla a surovin. Jídlo má hodnotu 2, dřevo 3, jíl 4, kámen 5 a zlato 6. Pokud se hráč rozhodne jít na lov, nebo pro suroviny, dochází na házení kostkama. Hráč hodí tolika kostkami, kolik poslal na akci lidí, hody sečte a vydělí příslušnou hodnotou (zaokrouhleno dolů). Tolik pak dostane jdla případně surovin. Zajímavé ovšem je, že tyto hody kostkama může zvýšit použitím svých pracovních nástrojů (každý nástroj takto může použít jednou za kolo).
 Jídlem hráč ve třetí fázi kola krmí své obyvatele (každý dostane jedno jídlo) a co se surovinami? Za suroviny hráč kupuje budovy a civilizační karty. Budovy jsou pouze sprostý převaděč surovin na body(koupí budovy hráč získá bodovou hodnotu použitých surovin)  Civilizační karty jsou zajímavější, ale jejich nákup mi příjde podivný. Karty leží na čtyřech políčkách označených jedním až čtyřmi symboly, což značí kolik surovin za nákup karty koupíš, libovolných surovin. To mi fakt příjde divné. Ještě jsem nepřišel na to, co by mělo člověka nutit platit něčím jiným, než dřevem(nejlevnější surovina), snad jen situace, kdy dřevo nemá(ale já bych v takovém okamžiku raději dřevo těžil, než nakupoval karty). Tyto karty mají jednak okamžitý efekt, že hráč něco získá a druhak na konci hry za ně dostane zpravidla celkem velké množství bodů (zpravidla jde o multiplikaci nějakých entit od 1 do 10).


 Po první hře jsem spíš zklamán, ale třeba to ve více než dvou hráčích bude zajímavější nebo zábavnější.
Logged
Alnagon
Global Moderator
Štamgast
****
Offline Offline

Posts: 317


« Reply #1 on: 02.07.09, 14:01:41 »

 Asi bych neměl psát své první dojmy, protože po druhé a třetí hře jsou mé pocity ze hry dost jiné.

 Předně musím říct, že většina akcí ve hře je krásně logických. Pošleš dva lidičky do chýše - rozmnožej se ti. Čím víc máš lidiček, tím větší máš manévrovací prostor pro "akčnění". Pošleš človíčka na pole - zvýší se ti pravidelný přísun potravy. Pošleš ho vyrábět nástroj - lépe se ti pak těží suroviny.

 Jen budovy a civilizační karty jsou nelogické. Za jednu budovu zaplatíš třeba dvě dřeva a jedno zlato. Za jinou zaplatíš 3 kameny. Proč? Jakou to má logiku, domy se stavěj ze zlata? Nebo se platí kládou za to, aby ti někdo dům postavil?
 K těm civilizačním kartám už jsem se vyjadřoval. Platíš za ně libovolným materiálem, přičemž dřevo je nejvýhodnější. Proč se tedy dá platit libovolným materiálem? Ono se na to dá koukat i z druhé strany - když někdo nemá dřevo, proč by nesměl zaplatit něčím jiným.

Každopádně civilizační karty jsou asi nejsilnějším zdrojem bodů, jedna ti může poskytnout jeden bod, ale klidně i 30. Jakto?
Existují dva druhy karet, jedny jsou "vynálezové" a druhé "řemeslné". Sbíráním vynálezů získáváš kvadrát bodů odpovídající počtu různých vynálezů. "Řemesla" jsou čtyři různá a tam se zase vyplatí sbírat karty stejného řemesla. Tady se zase násobí počet panáčků na kartách s nějakou entitou, kterou člověk za hru nastřádal. to může být počet lidiček, počet nástrojů, množství obilných polí nebo počet budov. Párkrát se člověk může setkat s dilematem, zda raději koupit panáčka, který se násobí obilím, nebo raději zvýšit samotné obilí.

...

cítím, že je toto pojednání bez konce, ale nějak mne nenapadá, jak to ukončit, třeba ještě něco dopíšu, nebo se ptejte, nebo si zahrajme.
Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Jump to:  


Login with username, password and session length

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.079 seconds with 18 queries.